Через реформу трудових прав законодавці можуть урізати фундаментальні права українців: результати аналітичного звіту
Замість ґрунтовної демократизації трудових прав, законодавці України показали "косметичні" зміни та загрозливі тенденції до звуження фундаментальних прав людини. Такі висновки аналітичного огляду законодавчих ініціатив, який провели дві громадські організації у листопаді 2021 року.
Цю роботу здійснили експертки Всеукраїнської профспілки працівників туристичної галузі, санаторно-курортної сфери та готельного господарства та Київського інституту ґендерних досліджень. Тим самим реалізували ініціативу "Стандарти регулювання трудових відносин: правові норми ЄС та України".
"Ще 2014-го року, ратифікувавши Угоду про асоціацію з Європейським Союзом, Україна взяла зобов’язання гармонізувати національне законодавство з нормативно-правовими актами ЄС (так званий "acquis ЄС"), - пояснюють авторки огляду.
Повну ревізію чинного трудового законодавства уряд взявся проводити у 2019-му році. І як результат, мав підготувати масштабну реформу, яка б наблизила українське трудове законодавство до більш демократичних європейських норм.
"Станом на листопад 2021 року, у парламенті зареєстровано понад 20 законопроєктів. Втім, порівняльний огляд їх положень на відповідність Конвенціям МОП та директивам ЄС виявив не лише позитивні новації", - заявляють експертки ініціативи «Стандарти регулювання трудових відносин: правові норми ЄС та України» Світлана ВНУЧКО та Марфа СКОРИК.
Деякі з запропонованих змін є швидше "косметичними", натомість інші взагалі принесуть загрозливі тенденції на український ринок праці, якщо Верховна Рада схвалить документи в нинішній редакції. Також експертки виявили в законопроєктах значний перелік норм, що взагалі зацементують на законодавчому рівні дискримінацію працівників.
"Жодна реформа не може проводитися з лейтмотивом потенційного або реального звуження фундаментальних прав людини, якими є трудові, профспілкові права та права жінок", - наголошують експертки. Й нагадують, що модернізація трудового законодавства має базуватись на дотриманні основних міжнародних стандартів трудового права. Такими є:
-
свобода праці й зайнятості, заборона примусової праці;
-
право на працю, захист від безробіття, допомога у працевлаштуванні та матеріальна підтримка безробітних;
-
рівноправність у праці й зайнятості, заборона дискримінації в праці. дотримання прав вагітних працівниць, працюючих матерів і батьків;
-
залучення сторін соціального діалогу до обговорення та узгодження законопроєктів.
Найбільше положень, які суперечать Директивами ЄС та Конвенціям МОП, містять законопроєкти №5054, 5054-1, 5161, 5388 та 5371. "Вони потребують ґрунтовного доопрацювання а, в певних випадках - видалення цілих пунктів", - наполягають експертки. Додаючи, що, прийнявши вказані суперечливі положення, Україна порушить підписану в 2014 році Угоду про асоціацію з ЄС, зокрема в частині 1 Статті 291 та Статтю 424.
Довідково. Огляд виконано в рамках проєкту «Підтримка діяльності УНП ФГС СхП у 2021-2023 рр.», який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Презентацію ініціативи на Щорічній конференції УНП дивіться на YouTube-каналі: https://youtu.be/M2-cqQfrTVI?t=6760. Текст огляду і резюме доступні за посиланням https://cutt.ly/QYW42Eh .