Через реформу трудових прав законодавці можуть урізати фундаментальні права українців: результати аналітичного звіту
![Прес реліз: Як через реформу трудових прав законодавці можуть урізати фундаментальні права українців? Прес реліз: Як через реформу трудових прав законодавці можуть урізати фундаментальні права українців?](/sites/default/files/news/0001.jpg)
Замість ґрунтовної демократизації трудових прав, законодавці України показали "косметичні" зміни та загрозливі тенденції до звуження фундаментальних прав людини. Такі висновки аналітичного огляду законодавчих ініціатив, який провели дві громадські організації у листопаді 2021 року.
Цю роботу здійснили експертки Всеукраїнської профспілки працівників туристичної галузі, санаторно-курортної сфери та готельного господарства та Київського інституту ґендерних досліджень. Тим самим реалізували ініціативу "Стандарти регулювання трудових відносин: правові норми ЄС та України".
"Ще 2014-го року, ратифікувавши Угоду про асоціацію з Європейським Союзом, Україна взяла зобов’язання гармонізувати національне законодавство з нормативно-правовими актами ЄС (так званий "acquis ЄС"), - пояснюють авторки огляду.
Повну ревізію чинного трудового законодавства уряд взявся проводити у 2019-му році. І як результат, мав підготувати масштабну реформу, яка б наблизила українське трудове законодавство до більш демократичних європейських норм.
"Станом на листопад 2021 року, у парламенті зареєстровано понад 20 законопроєктів. Втім, порівняльний огляд їх положень на відповідність Конвенціям МОП та директивам ЄС виявив не лише позитивні новації", - заявляють експертки ініціативи «Стандарти регулювання трудових відносин: правові норми ЄС та України» Світлана ВНУЧКО та Марфа СКОРИК.
Деякі з запропонованих змін є швидше "косметичними", натомість інші взагалі принесуть загрозливі тенденції на український ринок праці, якщо Верховна Рада схвалить документи в нинішній редакції. Також експертки виявили в законопроєктах значний перелік норм, що взагалі зацементують на законодавчому рівні дискримінацію працівників.
"Жодна реформа не може проводитися з лейтмотивом потенційного або реального звуження фундаментальних прав людини, якими є трудові, профспілкові права та права жінок", - наголошують експертки. Й нагадують, що модернізація трудового законодавства має базуватись на дотриманні основних міжнародних стандартів трудового права. Такими є:
-
свобода праці й зайнятості, заборона примусової праці;
-
право на працю, захист від безробіття, допомога у працевлаштуванні та матеріальна підтримка безробітних;
-
рівноправність у праці й зайнятості, заборона дискримінації в праці. дотримання прав вагітних працівниць, працюючих матерів і батьків;
-
залучення сторін соціального діалогу до обговорення та узгодження законопроєктів.
Найбільше положень, які суперечать Директивами ЄС та Конвенціям МОП, містять законопроєкти №5054, 5054-1, 5161, 5388 та 5371. "Вони потребують ґрунтовного доопрацювання а, в певних випадках - видалення цілих пунктів", - наполягають експертки. Додаючи, що, прийнявши вказані суперечливі положення, Україна порушить підписану в 2014 році Угоду про асоціацію з ЄС, зокрема в частині 1 Статті 291 та Статтю 424.
Довідково. Огляд виконано в рамках проєкту «Підтримка діяльності УНП ФГС СхП у 2021-2023 рр.», який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Презентацію ініціативи на Щорічній конференції УНП дивіться на YouTube-каналі: https://youtu.be/M2-cqQfrTVI?t=6760. Текст огляду і резюме доступні за посиланням https://cutt.ly/QYW42Eh .